"Εμπειρία" είναι το όνομα που δίνει ο καθένας στα λάθη του
Όσκαρ Ουάιλντ
Λέγεται συχνά, ότι τα λάθη παρέχουν μεγάλες ευκαιρίες μάθησης. Ωστόσο, είναι πολύ καλύτερο να μην τα κάνουμε εξ' αρχής! Σε αυτό το άρθρο, παραθέτουμε τα 10 πιο κοινά λάθη στην ηγεσία και την διοίκηση, και τονιζεται το τι μπορείτε να κάνετε για την αποφυγή τους. Αν μπορείτε να μάθετε για αυτά τα λάθη κάτι από αυτό το άρθρο και όχι μέσα από την εμπειρία, θα σώσει τον εαυτό σας από πολλά προβλήματα!
1. Έλλειψη ανατροφοδότησης
Η Sarah είναι μια ταλαντούχος αντιπρόσωπος πωλήσεων, αλλά έχει μια συνήθεια να απαντά στο τηλέφωνο με έναν αντιεπαγγελματικό τρόπο. Ο εργοδότης της το γνωρίζει αυτό, αλλά είναι σε αναμονή της ετήσιας επανεξέτασης των επιδόσεών της για να της πει που πηγαίνει στραβά. Δυστυχώς, μέχρι να συζητηθεί το πρόβλημα, αυτή θα συνεχίσει να αποτρέπει πιθανούς πελάτες. Σύμφωνα με 1.400 στελέχη που ρωτήθηκαν από το "The Ken Blanchard Companies", το να παραλείπουν να παρέχουν ανατροφοδότηση, είναι το πιο συνηθισμένο λάθος που κάνουν οι ηγέτες. Όταν δεν παρέχετε άμεση ανατροφοδότηση στους ανθρώπους σας, τους στερείτε την ευκαιρία να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους. Για να αποφύγετε αυτό το λάθος, μάθετε πώς να παρέχετε τακτικά ανατροφοδότηση στην ομάδα σας.
2. Έλλειψη χρόνου με την ομάδα σας
Όταν είστε ένας manager ή ηγέτης, είναι εύκολο να σας απορροφήσει ο δικός σας φόρτος εργασίας και να μην είστε διαθέσιμοι για την ομάδα σας. Ναι, έχετε projects που πρέπει να παραδώσετε, αλλά οι άνθρωποί σας πρέπει να έρχονται πρώτα. Χωρίς να είστε διαθέσιμοι όταν χρειάζεται, οι άνθρωποί σας δεν θα ξέρουν τι να κάνουν, και δεν θα έχουν την υποστήριξη και την καθοδήγηση που χρειάζονται για να επιτύχουν τους στόχους τους. Αποφύγετε αυτό το λάθος με το αφιερώνετε ένα μέρος από το ημερήσιο πρόγραμμά σας, ειδικά για τους ανθρώπους σας, και με το να ακούτε "ενεργά" την ομάδα σας. Αναπτύξτε την συναισθηματική νοημοσύνη σας, ώστε να μπορείτε να είστε όσο το δυνατόν πιο ενήμεροι για την ομάδα σας και τις ανάγκες της, και καθιερώστε την φιλοσοφία του "η πόρτα μου είναι πάντα ανοιχτή", έτσι ώστε οι άνθρωποί σας να γνωρίζουν πότε μπορούν να πάρουν τη βοήθειά σας. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε την φιλοσοφία "Management By Walking Around", η οποία είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να μείνετε σε επαφή με την ομάδα σας. Από την στιγμή που έχετε τον ρόλο του manager ή του ηγέτη, η ομάδα σας πρέπει να έρχεται πάντα πάνω απ' όλα - αυτό εξάλλου στην ουσία είναι η καλή πρακτική της ηγεσίας!
3. Υπερβολική τακτική "Hands - Off"
Ένας από την ομάδα σας έχει μόλις ολοκληρώσει ένα σημαντικό project. Το πρόβλημα είναι ότι παρανόησε τις προδιαγραφές του έργου, και δεν ήσασταν σε επαφή μαζί του όσο δούλευε πάνω σε αυτό. Τώρα, ο ίδιος έχει ολοκληρώσει το project με λάθος τρόπο, και εσείς είστε αντιμέτωποι με το να εξηγήσετε το λάθος σε έναν θυμωμένο πελάτη. Πολλοί managers θέλουν να αποφύγουν το micromanagement, αλλά όταν φτάνουμε στο ακριβώς αντίθετο άκρο (υιοθετώντας την τακτική Hands - Off), δεν είναι καλή ιδέα. Θα πρέπει να δημιουργήσετε τη σωστή ισορροπία.
4. Υπερβολική οικειότητα
Οι περισσότεροι από εμάς θέλουμε να θεωρούμαστε φιλικοί και προσιτοί στους ανθρώπους της ομάδας μας. Εξάλλου, οι άνθρωποι είναι πιο ευτυχισμένοι όταν εργάζονται για έναν manager με τον οποίο ταιριάζουν. Ωστόσο, μερικές φορές θα πρέπει να λάβετε δύσκολες αποφάσεις όσον αφορά τα άτομα της ομάδας σας, και μερικοί άνθρωποι θα μπουν στον πειρασμό να επωφεληθούν από τη σχέση μαζί σας, ειδικά αν είστε πάρα πολύ φιλικοί μαζί τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να συναναστρέφεστε με τους ανθρώπους σας. Αλλά, εσείς πρέπει να εφαρμόσετε τη σωστή ισορροπία ανάμεσα στο να είστε ένας φίλος αλλά και ένας manager. Επίσης, βεβαιωθείτε ότι έχετε ορίσει σαφή όρια, έτσι ώστε τα μέλη της ομάδας σας να μην μπαίνουν στον πειρασμό να επωφεληθούν από εσάς.
5. Η αποτυχία καθορισμού στόχων
Όταν οι άνθρωποί σας δεν έχουν σαφείς στόχους, έχουν σύγχυση μέσα στην ημέρα τους. Δεν μπορούν να είναι παραγωγικοί αν δεν έχουν καμία ιδέα για το τι δουλεύουν, ή για το τι σημαίνει το έργο τους. Επίσης, δεν μπορούν να δώσουν προτεραιότητα στο φόρτο εργασίας τους με αποτελεσματικό τρόπο, πράγμα που σημαίνει ότι οι εργασίες τους ολοκληρώνονται με λάθος σειρά. Αποφύγετε αυτό το λάθος με την εκμάθηση πώς να θέτετε SMART στόχους για την ομάδα σας. Χρησιμοποιήστε ένα «Χάρτη Ομάδας» για να καθορίσετε που πηγαίνει η ομάδα σας, και καταγράψτε τους πόρους στους οποίους μπορεί να βασιστεί. Επίσης, χρησιμοποιήστε αρχές από τη φιλοσοφία «Διοίκηση με Στόχους» για την ευθυγράμμιση των στόχων της ομάδας σας σύμφωνα με την αποστολή της εταιρείας.
6. Παρεξηγημένα κίνητρα κινητοποίησης
Γνωρίζετε τι παρακινεί πραγματικά την ομάδα σας; Υπόδειξη: οι πιθανότητες είναι, ότι δεν είναι μόνο τα χρήματα! Πολλοί ηγέτες κάνουν το λάθος να πιστεύουν ότι η ομάδα τους δουλεύει μόνο για την οικονομική ανταμοιβή. Ωστόσο, είναι απίθανο ότι αυτό είναι το μόνο πράγμα που τους παρακινεί. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι που αναζητούν μια καλύτερη ισορροπία εργασίας-προσωπικής ζωής, μπορεί να παρακινούνται από χρήση συστημάτων τηλεργασίας ή ευέλικτης εργασίας. Άλλοι μπορεί να παρακινούνται από παράγοντες όπως η εργασιακή επιτυχία, πρόσθετες αρμοδιότητες, επαίνους, ή την αίσθηση της συντροφικότητας στην εργασία.
7 . Εσπευσμένες προσλήψεις
Όταν η ομάδα σας έχει ένα μεγάλο φόρτο εργασίας, είναι σημαντικό να υπάρχουν αρκετά άτομα "on board" για να τον αντιμετωπίσει. Αλλά η πλήρωση μιας κενής θέσης πάρα πολύ γρήγορα μπορεί να είναι ένα καταστροφικό λάθος. Εσπευσμένη πρόσληψη μπορεί να οδηγήσει σε πρόσληψη του λάθους ανθρώπου για την ομάδα σας, όπως ανθρώπους που δεν είναι συνεργάσιμοι, είναι αναποτελεσματικοί ή είναι αντιπαραγωγικοί. Μπορεί επίσης να απαιτούν πρόσθετη εκπαίδευση και να επιβραδύνουν τους άλλους στην ομάδα σας. Με το λάθος άτομο, θα έχετε χάσει πολύτιμο χρόνο και πόρους, εάν τα πράγματα δεν λειτουργήσουν και τελικά φύγουν. Το χειρότερο είναι ότι τα άλλα μέλη της ομάδας θα αγχωθούν και θα εκνευριστούν αφού θα πρέπει να επιφορτιστούν την εργασία του «αναποτελεσματικού». Μπορείτε να αποφύγετε αυτό το λάθος με την εκμάθηση του πώς να προσλαμβάνετε αποτελεσματικά, και με το να είστε ιδιαίτερα επιλεκτικοί σχετικά με τους ανθρώπους που στελεχώνουν την ομάδα σας.
8. Παράδειγμα προς μίμηση
Αν κάνετε προσωπικές τηλεφωνικές κλήσεις κατά τη διάρκεια της εργασίας, ή όταν μιλάτε αρνητικά για συναδέλφους σας, περιμένετε τους ανθρώπους της ομάδας σας να μην κάνουν το ίδιο; Μάλλον όχι! Ως ηγέτης, θα πρέπει να είστε πρότυπο για την ομάδα σας. Αυτό σημαίνει ότι αν χρειαστεί να μείνετε μέχρι αργά στην δουλειά, θα πρέπει να μείνετε ώστε να τους βοηθήσετε. Ή, αν ο οργανισμός σας έχει έναν κανόνα ώστε κανείς να μην τρώει στο γραφείο του, δώστε το παράδειγμα και πηγαίνετε στον χώρο που έχετε ορίσει για διάλλειμα. Το ίδιο ισχύει και για την συμπεριφορά σας - αν είστε αρνητικοί, δεν μπορείτε να περιμένετε από τους ανθρώπους σας να μην είναι αρνητικοί. Έτσι θυμηθείτε, η ομάδα σας, σας παρακολουθεί όλη την ώρα! Αν θέλετε να διαμορφώσετε τη συμπεριφορά τους , ξεκινήστε από την δική σας. Θα ακολουθήσουν το παράδειγμά σας.
9. Μη ανάθεση εργασιών
Ορισμένοι managers δεν αναθέτουν εργασίες, επειδή αισθάνονται ότι κανείς εκτός από τον εαυτό τους, δεν μπορεί να κάνει σωστά σημαντικές εργασίες. Αυτό μπορεί να προκαλέσει τεράστια προβλήματα συμφόρησης εργασίας επάνω τους, με αποτέλεσμα να αγχώνονται και να ακινητοποιούνται. Η ανάθεση εργασιών παίρνει αρκετή προσπάθεια στην αρχή, και μπορεί να είναι δύσκολο για τον manager να εμπιστευτεί την ομάδα του να κάνει τη δουλειά σωστά. Αλλά αν δεν αναθέσετε καθήκοντα, δεν πρόκειται ποτέ να έχετε τον χρόνο να επικεντρωθείτε στην «ευρύτερη εικόνα», κάτι για το οποίο είστε υπεύθυνοι ως ηγέτες ή managers. Επιπλέον, θα αποτύχετε να αναπτύξετε τους ανθρώπους σας, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πάρει την πίεση από πάνω σας.
10. Παρεξήγηση του ρόλου
Μόλις γίνετε manager ή ηγέτης, οι ευθύνες σας είναι πολύ διαφορετικές από αυτές που είχατε πριν. Ωστόσο , είναι εύκολο να ξεχνάτε ότι η δουλειά σας έχει αλλάξει και ότι τώρα πρέπει να χρησιμοποιήσετε ένα διαφορετικό σύνολο δεξιοτήτων για να είστε αποτελεσματικοί. Αυτό σας οδηγεί στο να μην εκτελείτε αυτά για τα οποία έχετε προσληφθεί να κάνετε ή γενικά αυτά τα οποία ορίζει ο ρόλος σας, δηλαδή να είστε manager ή ηγέτης.