Σήμερα, όλο και περισσότεροι οργανισμοί στρέφονται προς τη βιωματική εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτές των εταιριών, πιστεύουν ότι η συγχώνευση δύο παραδοσιακά ξεχωριστών πτυχών της κατάρτισης δηλαδή της "μάθησης" και της "πρακτικής εμπειρίας", είναι ο καλύτερος τρόπος για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, τις οποίες οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν άμεσα στο εργασιακό τους περιβάλλον.
Τι είναι η βιωματική εκπαίδευση;
Ο Κομφούκιος, αρχαίος Κινέζος φιλόσοφος, είχε πει κάποτε:
Ακούω και ξεχνώ, βλέπω και θυμάμαι, πράτω και καταλαβαίνω
Κομφούκιος, 551π.Χ.
Υπάρχουν αρκετοί τυπικοί ορισμοί για τον όρο "βιωματική εκπαίδευση". Ωστόσο, ο καλύτερος και ο πιο εύκολος να καταλάβουμε είναι:
Μαθαίνω πράττοντας!
Εάν χρησιμοποιήσουμε αυτόν τον απλό ορισμό για να καταλάβουμε τι περιέχει η βιωματική εκπαίδευση, θα παρατηρήσουμε ότι τα δύο συστατικά του ορισμού αλληλοεξαρτώνται, δηλαδή:
- Οι εκπαιδευόμενοι για να μάθουν κάτι θα πρέπει να το εφαρμόσουν
- Για να μπορέσουν να εφαρμόσουν κάτι, θα πρέπει πρώτα να μάθουν πως να το εφαρμόσουν
Έχοντας αυτό στο μυαλό μας, κάθε εκπαιδευτική προσπάθεια που έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει τη μάθηση μέσω της "πράξης" και της "εμπειρίας" μπορεί να θεωρηθεί βιωματική εκπαίδευση. Η βασική διάκριση ανάμεσα στη βιωματική μάθηση και την παραδοσιασκή κατάρτιση (που δεν βασίζεται στην εμπειρία) είναι ότι το δεύτερο δίνει έμφαση στη γνώση πριν τη πράξη, ενώ το πρώτο διευκολύνει την εκμάθηση μέσω της πράξης.
Ένας πιο τυπικός ορισμός του όρου Βιωματική Εκπαίδευση είναι:
Ανάπτυξη προσωπικής κατανόησης, γνώσης, δεξιοτήτων και συμπεριφορών μέσω της ανάλυσης μιας δραστηριότητας και της ενδοσκόπισης
Αλλά, γιατί θέλουμε τη βιωματική εκπαίδευση;
Βιωματική εκπαίδευση, οφέλη και πλεονεκτήματα
Το σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό και χαρακτηρίζεται από μικρότερους κύκλους ζωής προϊόντων και υπηρεσιών. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οι παραδοσιακές προσεγγίσεις κατάρτισης των εργαζομένων δεν ανταποκρίνονται στη ταχύτητα των επιχειρηματικών αναγκών. Οι βασικότεροι λόγοι για τους οποίους οι οργανισμοί περιλαμβάνουν δράσεις βιωματικής εκπαίδευσης στις ενέργειες που κάνουν για την κατάρτιση των εργαζομένων, είναι οι παρακάτω:
- Παράγουν πραγματικά, απτά αποτελέσματα ταχύτερα σε σύγκριση με ένα κλασικό πρόγραμμα που επικεντρώνεται κυρίως στη παραδοσιακή εκπαίδευση μέσα στην τάξη.
- Εμπλέκουν τους ενδιαφερόμενους σε εμπειρίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες της εκάστοτε επιχείρησης, σε πραγματικές συνθήκες και όχι σε αφηρημένες δομές που μπορεί να μην ισχύουν στην εργασία τους.
- Ενώ η παραδοσιακή κατάρτιση βοηθάει τα άτομα να είναι έτοιμα προς εργασία, τα ίδια τα άτομα μπορεί να αποτύχουν με την εκτέλεση των ρόλων τους και κατεπέκταση να συμμετάσχουν σε επανακατάρτιση. Σε αντίθεση η βιωματική εκπαίδευση επιτρέπει στους ενδιαφερόμενους να "αποτύχουν γρήγορα" μέσα από την πράξη και κατ' επέκταση να προβούν σε επανορθωτική κατάρτιση. Αυτό μειώνει το συνολικό χρόνο κατάρτισης και ταυτόχρονα η μάθηση γίνεται βίωμα.
- Βγάζοντας τη μάθηση από τη κλασική τάξη και τοποθετώντας τη στο χώρο εργασίας, οι εκπαιδευόμενοι έχουν τη δυνατότητα να αυτο-βελτιωθούν ασκώντας τις δεξιότητες που χρειάζονται. Ακούγοντας έναν εκπαιδευτή, βλέποντας slides από κάποιο power point και γράφοντας tests, δεν θα ενισχύσει τις πρακτικές τους δεξιότητες στον ίδιο βαθμό σε σύγκριση με την πράξη και την παρατήρηση του εαυτού τους.
Όλα τα παραπάνω πλεονεκτήματα, μεταφράζονται σε δύο πολύ κρίσιμα αποτελέσματα για τις περισσότερες επιχειρήσεις και για οποιοδήποτε εκπαιδευτικό πρόγραμμα:
- Ταχύτερη δημιουργία καταρτισμένου προσωπικού. Η ταχύτερη αποτυχία σημαίνει άμεση και εστιασμένη επέμβαση η οποία δημιουργεί έτοιμες και δοκιμασμένες συμπεριφορές για το πραγματικό εργασιακό περιβάλλον.
- Αποτελεσματικότερο κόστος: Ο χρόνος που εξοικονομείται για την κατάρτιση του προσωπικού με δεξιότητες που είναι έτοιμες προς χρήση στην εργασία, συχνά μεταφράζεται σε εξοικονόμηση κόστους.
Πως λειτουργεί;
Κατά την διάρκεια της βιωματικής εκπαίδευσης, ο εκπαιδευόμενος συμμετέχει ενεργά: θέτει ερωτήματα, διερευνά, πειραματίζεται, δείχνει περιέργεια, λύνει προβλήματα, είναι δημιουργικός και νοηματοδοτεί. Οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν διανοητικά, συναισθηματικά και κοινωνικά στην διαδικασία και η δραστηριότητα είναι αυθεντική.
Τα αποτελέσματα της μάθησης είναι προσωπικά και διαμορφώνουν την βάση για την μελλοντική εμπειρία και μάθηση. Οι εμπειρίες είναι δομημένες με τέτοιον τρόπο ώστε να παρακινούν τον εκπαιδευόμενο να πάρει πρωτοβουλίες, να λάβει αποφάσεις και να αναλάβει την ευθύνη για τα αποτελέσματα των αποφάσεών του. Επιπλέον, μέσω της βιωματικής εκπαίδευσης αναπτύσσονται και ενισχύονται οι σχέσεις του εκπαιδευόμενου με τον εαυτό του, με τους άλλους και με τον κόσμο γενικότερα. Με άλλα λόγια, τα άτομα μαθαίνουν, καθώς συμμετέχουν και αλληλεπιδρούν με την υπόλοιπη ομάδα, χρησιμοποιώντας τα διαθέσιμα εργαλεία (πχ. γλώσσα, σώμα, συναίσθημα, εξοπλισμό της δραστηριότητας κλπ) και την συμμετοχή σε δραστηριότητες. Η γνώση προκύπτει μέσα από τον συνδυασμό αυτών των στοιχείων, κατά συνέπεια, η γνώση είναι άμεσα συνδεδεμένη με την δράση και όχι με την παθητική παρακολούθηση.
Τι προσφέρουμε;
Πέρα από τις εκπαιδεύσεις σε Soft-Skills, έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε υπηρεσίες Βιωματικής Εκπαίδευσης σε μια μεγάλη ποικιλία θεμάτων, όπως:
- Ομαδικότητα και Ανάπτυξη Ομάδας
- Βασικές Δεξιότητες Ομάδας
- Επίλυση Προβλημάτων
- Προτεραιοποίηση Εργασιών
- Δεξιότητες Ηγεσίας
- Δεξιότητηες Επικοινωνίας
- Εξυπηρέτηση Πελατών
- Δεξιότητες Επιρροής
- Δεξιότητες Coaching
Καλέστε μας τώρα, για μια συνάντηση κατά την οποία θα διερευνήσουμε τις ανάγκες σας και θα σας προτείνουμε την καταλληλότερη λύση για την εκπαίδευση του προσωπικού σας